جزئيات ISO 9001

۲۴ بازديد

جزئيات ISO 9001

استاندارد واقعي و رسمي ISO 9001 كه توسط ISO تعريف شده است به 10 بخش تقسيم مي‌شود.

 

گوشت استاندارد در هفت بخش گذشته يافت مي‌شود ، بنابراين سه مورد اول فقط در اينجا پوشش داده مي‌شوند. من مطالب هر يك را در زير خلاصه كرده‌ام.

 

بخشهاي 1 ، 2 و 3: مقدمه ، منابع و تعاريف

سه بخش اول عمدتاً مقدماتي است و شامل اطلاعات كلي درباره اهداف سازمان و همچنين ارجاع به اصطلاحات و تعاريف ISO است.

 

به خاطر اين مقاله ، و به منظور درك روند صدور گواهينامه ISO ، مهم نيست.

 

بخش 4: زمينه سازمان

اين بخش به تلاش براي درك سازمان در شرايط فعلي آن مي‌پردازد. از اين نظر ، متن به موضوعات داخلي و خارجي اشاره دارد كه مي‌توانند جهت استراتژيك را تحت تأثير قرار دهند و همچنين ليستي از ذينفعان و سهامداران.

 

اين زمينه همچنين شامل دامنه سيستم مديريت كيفيت ، ازجمله ليست كاملي از رويه‌هاي شركت است.

 

بخش پنجم: رهبري

اين امر در درجه اول به تعيين نقش تصميم گيرندگان مختلف در طراحي و اجراي سيستم مديريت كيفيت مربوط مي‌شود.

 

معمولاً ليستي از افراد مرتبط را به همراه نقش و مسئوليت‌هاي آن‌ها و نحوه در نظر گرفتن آن‌ها از اجراي سيستم مديريت كيفيت در بر مي‌گيرد.

 

اين بخش بايد تعهد مديريت را براي اطمينان از رضايت مشتري ، تعريف مشخص سياست كيفيت و نقشها و مسئوليتهاي مختلف مربوط به سيستم مديريت كيفيت در كل سازمان را مشخص كند.

 

بخش 6: برنامه ريزي

وظيفه اين بخش شناسايي دقيق خطرات و فرصتهاي اجراي سيستم مديريت كيفيت و همچنين اهداف روشن براي بهبود و برنامههاي دستيابي به اين اهداف است.

 

گنجاندن تجزيه و تحليل SWOT در اين بخش براي همسويي اهداف بهبود با خطرات و فرصت‌هاي موجود مفيد است.

 

بخش 7: پشتيباني

اين پشتيباني عمدتاً بر مديريت و تخصيص منابع در طراحي و اجراي سيستم مديريت كيفيت متمركز است.

 

اين شامل منابع انساني ، ساختمان‌ها ، زيرساخت‌ها ، محيط‌هاي تجاري ، دانش سازماني ، و نظارت و رديابي منابع است.

 

علاوه بر اين ، اسناد و سوابق مورد نياز براي تمام عمليات در سازمان معمولاً در اينجا مشخص مي‌شود.

 

بخش 8: روند كار

اين بخش همه موارد مربوط به برنامه ريزي و انتشار محصولات يا خدمات درون سازمان شمارا شامل مي‌شود.

 

اين شامل الزامات برنامه ريزي ، الزامات ويژگي محصول ، طراحي محصول ، بررسي و هرگونه فرآيند اضافي مرتبط با خدمات است.

 

بخش 9: ارزيابي عملكرد

با اين كار همه موارد لازم براي تحليل عملكرد سيستم مديريت كيفيت توضيح داده خواهد شد.

 

اين شامل رديابي و ارزيابي پارامترهاي فرآيند ، شناسايي و ارزيابي رضايت مشتري ، انجام مميزي عملكرد داخلي و بررسي مستمر خود سيستم مديريت كيفيت است.

 

بخش 10: بهبود

آخرين بخش تمام مواردي است كه براي بهبود مستمر سيستم مديريت كيفيت لازم است.

 

اين شامل ارزيابي عمليات و انجام اقدامات اصلاحي براي افرادي است كه بي اثر تلقي مي‌شوند.

 

به‌عنوان‌مثال ، اگر از نرم افزار BPM مانند پردازش خيابان استفاده مي‌كنيد ، اين ممكن است به اين صورت باشد كه تعيين مي‌كند آيا مي‌توان از ويژگيهاي الگوي چك ليست مانند منطق شرطي يا سررسيدهاي ديناميكي براي اتوماسيون بخشهايي از فرآيند استفاده كرد.

http://www.wdir1.com/link/221361/%da%af%d9%88%d8%a7%d9%87%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%b2%d9%88-%da%a9%d9%87-%d9%85%db%8c%da%af%d9%86-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82%d8%a7-%da%86%db%8c%d9%87

تجهيزات حفاظتي در فرودگاه ها

۲۶ بازديد

پهپاد حفاظتي و بازار رو به رشد پهپادها

پهپاد ها و خصوصا پهپاد هاي حفاظتي امروز در سيستم هاي مختلفي مانند معادن، ساختمان سازي و حتي رصد كردن حريم خصوصي اماكن وسيع و بزرگ كاربرد هاي فراواني پيدا كرده است. از سوي ديگر پهپاد ها و هواپيما هاي بدون سرنشين مورد استفاده گسترده  در صنعت نظامي و حملات ميان گروه ها و كشورهاي مختلف قرار گرفته است كه موضوع بحث اين مقاله نيست. استفاده مفيد براي بهبود محيط زندگي از پهپاد هاي حفاظتي مي تواند به بهبود امنيت شهروندان يك شهر كمك شاياني داشته باشد اما در اين ميان قبل از هر چيز مشتريان و كاربران پهپاد هاي حفاظتي بايد قوانين و مقررات اين حوزه را بشناسند و نكاتي در اين خصوص را مد نظر قرار دهند. اينكه در ايران چنين قوانيني هنوز تنظيم نشده است و البته بازار اين تكنولوژي هنوز به اندازه كافي در ايران گسترش نيافته يك نقص و خلل در اين حوزه به حساب مي آيد كه البته دير يا زود كشور ما نيز بايد به فكر تنظيم چنين مقرراتي باشد.

قوانين و محدوديت هاي پهپاد حفاظتي

همانطور كه اشاره كرديم در ايران قوانين مدوني در حوزه پرواز پهپادها با هدف حفاظت وجود ندارد به همين دليل به بررسي قوانين حوزه پهپاد هاي حفاظتي در كشور آمريكا پرداخته ايم. در ايالات متحده، كمپاني هاي خدمات پهپاد و مشتريان شركت ها با مقررات سختگيرانه اي مواجه مي شوند كه كاربري بسياري از پهپادهاي غير تفريحي را محدود مي كنند. تنظيم چنين مقرراتي بر عهده سازمان  FAA (اداره هوانوردي فدرال ) قرار دارد كه هنوز به حد تكامل خود در زمينه قانون گذاري پروازهاي پهپادي نرسيده است.

FAA در راستاي تنظيم مقررات پروازهاي پهپادي در سال هاي پذشته اقداماتي انجام داده تا كاربري پهپاد توسط شركت ها را كمرنگ تر كند. اين اقدامات شامل اجراي پروژه برنامه آزمايشي ادغام سيستم هواپيماهاي بدون سرنشين (UAS) مي باشد، اما بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين قانون بايد سال ها قبل از تعيين چارچوب براي فعاليت پهپادهاي تجاري بر فراز مناطق پر جمعيت تنظيم مي شد.
در حال حاضر راه اندازي و به پرواز درآوردن يك هواپيماي بدون سرنشين كوچك با قانون 107 (FAA) محدود مي شود. از سوي ديگر به تازگي قوانيني به تصويب رسيده كه بر اساس آن پهپادهاي كوچك بايد در ميدان ديد يك اپراتور باشند و تنها مي توانند بر فراز انسان ها پرواز كنند. اجراي اين قوانين در ابعادي گسترده تر از مثلاً يك زمين گلف، عملاً غير ممكن است.
نايب رئيس خدمات هوا فضا در كمپاني نوآوري سيستم هاي بدون سرنشين FAA سعي كرده تا اين مشكلات را هر چه سريع تر براي پهپادها حل كند و براي اين موضوع برنامه هايي ارائه شده است كه انتظار تحول در قوانين و همچنين تكنولوژي هاي جديد پهپادهاي نظارتي در سال 2021 را بيشتر كرده است. هايك ويژن   

همچنين كارشناسان حوزه هوا فضا معتقد هستند كه محدوديت هاي مربوط به محيط به پرواز درآمدن پهپادها بايد كاهش يابد چرا كه امكان توسعه فناوري در اين بخش را به شدت محدود كرده است. با اين اوصاف، هم اكنون و با همين قوانين نا منظم و دست و پا گير نيز محيط ها و موارد كاربري بسياري وجود دارد كه در آن پهپاد حفاظتي مي تواند به صورت قانوني و مطمئن به پرواز درآيد. اين موارد كاربري عبارتند از پروژه هاي زيرساختي و لوله كشي در مناطقي با تردد كنترل شده، كار در معادن، زمين هاي گلف و ساير صنايع مانند بيمه، مديريت بحران، مديريت حياط وحش و حتي مديريت اطفاي حريق.  در حال حاضر دولت ها در سرتاسر دنيا تلاش مي كنند تا محدوديت ها و مقررات را به گونه اي تعيين كند كه فضاي كافي براي انجام كارهاي نامبرده وجود داشته باشد.

رشد سريع بازار استفاده از پهپادها در جهان

گزارش جديد نشان مي‌دهد كه تا سال ???? بازار جهاني پهپادها به يك بازار  ?? ميليارد دلاري تبديل مي شود كه اين رقم نشان از افزايش ?/ ?? درصدي نسبت به سال ???? دارد. همچنين بر اساس اعلام مركز تحقيقات گراندويو، بازار تجارت پهپادها در جهان به ارزش ??/ ?? ميليارد دلار تا سال ???? خواهد بود. سرعت رشد اين بازار نشان از يك سونامي وقايع جديد در آسمان هاي شهرها مي دهد.
خبرگزاري اسپوتنيك در گزارشي مدعي شده است كه مركز آمارگيري ام آر سي نشان مي‌دهد كه استفاده نظامي از پهپادها در جهان در حال افزايش است. هم چنين استفاده از آنها در عمليات ايمني عمومي مانند عمليات تحقيقاتي و امدادرساني، ارائه خدمات پزشكي، مديريت موارد اورژانسي و آتش‌سوزي در جهان نيز  روبه گسترش است.
يكي از دلايل افزايش نگراني ها در استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين نبود مقرارت و نبود خلبان‌هاي حرفه‌اي در كشورها است چرا كه در فضاي عدم نظارت كافي و نبود قوانين براي استفاده از پهپاد ها  كنترل تصادفات و حوادث ناشي از اين هواپيماهاي بدون سرنشين ممكن است هزينه هاي جبران نا پذير مالي و جاني براي ديگر شهروندان ايجاد كند. لازم به ذكر است كه در حال حاضر نقش پهپادها از حوزه سرگرمي كه در گذشته مورد استفاده قرار مي‌گرفت، خارج شده و اكنون در طيف گسترده‌اي از حوزه ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بيشتر بخوانيد:    نصب دوربين مداربسته

هنگام ارزيابي پهپاد به چه نكاتي بايد توجه كنيم

براي انتخاب نوع پهپاد، بايد شرايط كسي كه قرار است از پهپاد استفاده كند و موارد كاربرد پهپاد مشخص شود. يكي از رايج ترين موارد كاربري پهپاد حفاظتي، مفهوم «پهپاد در فضاهاي محدود» است كه در آن فضايي به عنوان پاركينگ پهپاد در نظر گرفت مي شود كه ايستگاهي براي شارژ مجدد پهپاد با قابليت مقاومت در برابر شرايط آب و هوايي مختلف را نيز دارا است. اين سيستم ها به سرعت نصب و راه اندازي مي شوند و به امكان پرواز و فرود خودكار مجهزند. در نتيجه براي تأسيساتي با نياز به حفاظت شبانه روزي بسيار مناسب خواهند بود.
يكي ديگر از ملاحظات در مورد انتخاب پهپاد اين است كه آيا كمپاني شما قصد دارد پهپاد حفاظتي را به عنوان يك سرمايه با ارزش افزوده در نظر بگيرد يا از آن به عنوان يك سرويس براي ارائه خدمات بهتر استفاده نمايد. قيمت دوربين مداربسته

 سطح اتوماتيك و هوشمند بودن پهپاد

بسياري از پهپادها به قابليت عدم برخورد به موانع و نيز قابليت هاي خودكار ديگري نظير فرود و پرواز اتوماتيك و بدون نياز به هدايت مجهز هستند.
در نهايت نكات مربوط به حفاظت داده ها و سايبري نيز بايد مد نظر قرار گيرد. از آنجا كه هواپيماهاي بدون سرنشين اغلب كار نظارت تصويري از مكان هاي حساس را انجام مي دهند، حفظ داده ها با رمزگذاري و تضمين محرمانه ماندن دارايي هاي ارزشمند شركت ها از اهميت بالايي برخوردار است. هر شركت معتبري كه از پهپاد استفاده مي كند بايد امنيت و حفاظت اطلاعات جمع آوري شده از پهپاد ها را بيش از كل پروسه نظارت خود جدي بگيرد چرا كه در اين صورت خود به خود اطلاعات بسيار مهمي را در معرض دسترسي سارقان و گروه هاي هكري قرار داده است.  تجهيزات دوربين مداربسته

پهپادچه خسارتي مي‌تواند به هواپيما وارد كند؟

از سال 2017 تا كنون هر ساله ميزان حوادث ناشي از برخورد پهپادها به هواپيماهاي مسافربري بيشتر شده است. در اكثر موارد آسيب ها جزيي بوده است اما اين موضوع مي تواند به يك احتمال پر خطر براي پرواز هاي مسافر بري در سراسر دنيا تبديل شود. تحقيقات بسيار محدودي در زمينه برخورد احتمالي يك پهپاد و هواپيما انجام شده است و در نتيجه نمي توان با قطعيت از ميزان خسارت احتمالي در چنين برخوردهايي صحبت كرد. با اين حال در شبيه سازي انجام شده در دانشگاه ديتون آمريكا با برخورد يك پهپاد 4 پره يك كيلوگرمي با يك هواپيماي مسافربري با سرعت بيش از 300 كيلومتر بر ساعت آسيب مي تواند به حدي شديد باشد كه يك فاجعه رخ دهد. تي وي تي 

در  تحقيق ديگري كه توسط اداره هوانوردي فدرال آمريكا درخصوص امنيت سيستم هواپيماي بدون سرنشين انجام شده، نشان مي دهد كه پهپادها مي‌توانند بيش از پرندگان در هنگام تصادف خسارت ايجاد كنند و ممكن است باتري ليتيم-يون آنان در اثر چنين برخوردي آتش گرفته و موجب آتش سوزي شود.

  1. https://seowebmaster.blogsky.com/1399/11/04/post-66/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  2. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-44/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  3. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-50/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  4. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-48/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  5. https://seo77.blogsky.com/1399/11/04/post-46/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  6. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-42/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  7. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-48/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  8. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-46/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  9. https://seokar-ir5.blogsky.com/1399/11/04/post-44/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  10. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-40/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  11. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-46/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  12. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-44/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  13. https://webdesigner-seo.blogsky.com/1399/11/04/post-42/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  14. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-31/%d8%ad%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%d8%a7-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c
  15. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-37/%d9%85%d8%b2%d8%a7%db%8c%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%db%8c%da%a9%d9%be%d8%a7%d8%b1%da%86%d9%87
  16. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-35/%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%a8%d8%a7-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af
  17. https://seo-websaz.blogsky.com/1399/11/04/post-33/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d9%88%db%8c%d8%af%d8%a6%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d9%87%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c
  18. http://webmaster.sitearia.ir/post-341216.html
  19. http://webmaster.sitearia.ir/post-341222.html
  20. http://webmaster.sitearia.ir/post-341220.html

قيمت لنت ترمز عوامل تاثيرگذار كدامند؟

۳۳ بازديد

قيمت لنت ترمز يكي از مسائلي است كه همواره ذهن صاحبان خودروها را به خود درگير كرده است. قيمت لنت ترمز مي­تواند به عوامل مختلفي وابسته باشد كه از جمله مهم­ترين آن­ها مي­توان به مواردي همچون: جنس لنت ترمز، نوع خودروي سواري، اعتبار شركت توليد كننده­ ي لنت ترمز و فناوري استفاده شده در ساخت لنت ترمز اشاره كرد. اين عوامل مي­توانند قيمت لنت را تا چندين برابر تحت تأثير قرار دهند و صاحبان خودرو را با مشكلات زيادي براي تعويض لنت ترمز مواجه كنند. در اين مقاله قصد داريم عوامل موثّر بر قيمت لنت  را براي شما بررسي نماييم.

قيمت لنت ترمز

قيمت لنت ترمز براي خودرو­هاي لوكس بالاتر از خودرو­هاي معمولي مي­باشد

جنس لنت ترمز از مهم­ از مهم­ترين عوامل موثّر بر قيمت لنت ترمز مي‌­باشد

جنس لنت ترمز از جمله مهم­ترين عوامل تأثير گذار بر روي قيمت لنت ترمز مي­باشد و مي­تواند قيمت لنت را تا چندين برابر افزايش دهد. در گذشته از موادّي همچون آزبست براي ساخت لنت ترمز استفاده مي­شد كه همين امر باعث مي­گرديد تا قيمت لنت در آن زمان بسيار پايين­تر از امروز باشد. اين مادّه به مقدار فراوان از معادن استخراج مي­شد و براي مصارفي همچون: ساخت لنت ترمز و توليد پارچه­هاي نسوز استفاده مي­گرديد و همين عامل يكي از دلايل پايين بودن قيمت لنت ترمز در آن دوران محسوب مي­شد. با گذشت زمان دانشمندان كشف كردند كه استفاده از آزبست مي­تواند موجب ابتلاي انسان به سرطان ريه گردد و به همين دليل استفاده از اين مادّه براي ساخت لنت ترمز ممنوع گرديد. پس از آن دوران، شركت­هاي توليد كننده­ي لنت به استفاده از موادّ ديگري همچون سراميك و فلز براي ساخت لنت ترمز روي آوردند كه همين مسئله موجب افزايش قيمت لنت ترمز گرديد.

به طور كلّي، امروزه لنت­هاي موجود در بازار براي خودروهاي سواري به سه دسته تقسيم مي­شوند. اين سه دسته عبارتند از: لنت­هاي ارگانيكي، لنت­هاي نيمه فلزّي و لنت­هاي سراميكي. واضح است كه قيمت لنت  در رابطه با اين سه مدل متفاوت است زيرا كه موادّ به كار رفته در ساخت آن­ها با يكديگر تفاوت دارد. به طور كلّي، لنت­هاي سراميكي گران قيمت­تر از ساير لنت­ها محسوب مي­شوند زيرا كه پروسه­ي ساخت آن­ها از پيچيدگي و ظرافت خاصّي برخوردار است و همين مسئله باعث مي­شود كه قيمت لنت ترمز در اين مدل بالا­تر باشد. البتّه بد نيست بدانيد كه اين نوع از لنت­ها بيشتر بر روي خودروهاي لوكس و گران قيمت وجود دارند و خودروهايي كه مردم عادّي از آن­ها استفاده مي­كنند بيشتر از لنت­هاي ارگانيكي بهره مي­برند. لنت­هاي ارگانيكي ارزان­ترين نوع لنت محسوب مي­شوند و اين نوع از لنت بيشتر بر روي خودروهاي عادّي نصب مي­گردد و به همين دليل قيمت لنت  براي اين دسته پايين­تر از ساير مدل­ها مي­باشد.

قيمت لنت ترمز مي­تواند بر اساس موادّ به كار رفته در ساخت لنت ترمز متفاوت باشد

آيا نوع ديگري از لنت ترمز نيز وجود دارد؟

لنت­هاي نيمه فلزي نوع ديگري از لنت­ها هستند كه در ساخت آن­ها از تركيب موادّ مختلفي با فلزّات براي لنت ترمز استفاده مي­شود. قيمت لنت نيمه فلزّي نسبت به لنت­هاي ارگانيكي كمي‌گران­تر است ولي اين لنت­ها معمولاً از كيفيّت ساخت بهتر و در نتيجه عمر مفيد بالا­تري برخوردار هستند. در ساخت اين نوع از لنت­ها گاهي از تركيب ?? مادّه­ي مختلف براي ساخت لنت استفاده مي­گردد كه همين مسئله موجب شده است كه اين نوع از لنت­هاي در انواع مختلفي در بازار موجود باشند. البتّه لازم است بدانيد كه لنت­هاي ديگري همچون لنت­هاي كم فلزّ و لنت­هاي زينتري نيز در بازار موجود هستند ولي كاربرد آن­ها براي خودرو­هاي عادّي نيست و بيشتر بر روي خودرو­هاي لوكس و يا خودرو­هاي مسابقه­اي از اين نوع از لنت­ها استفاده مي­گردد و با­ الطبع قيمت لنت ترمز زينتري و كم فلز از لنت­هاي معمولي بالا­تر است.

نوع خودروي سواري عامل مهم ديگر است كه بر روي روي قيمت لنت ترمز تأثير مي­ گذارد

مسلماً نوع مدل خودرو و ميزان مدرن بودن آن مي­تواند بر روي قيمت لنت ترمز تأثير مستقيم بگذارد. خودروهاي جديدتر و بروز­تر نسبت به خودروهاي سواري معمولي هزينه­هاي بيشتري را براي تعويض لنت ترمز براي صاحبان خود ايجاد مي­كنند. قيمت لنت  براي خودروهاي لوكس معمولاً بيشتر از خودروهاي توليد داخل مي­باشد و اين مسئله به چند عامل مهم وابسته است. يكي از دلايل مهم اين امر كيفيّت بالاي اين لنت­ها مي­باشد كه مي­تواند قيمت لنت اين خودروها را تا چندين برابر افزايش دهد.

قيمت لنت ترمز پژو

لنت ترمز پژو تيگران

لنت­هاي ترمز ارزان­تر معمولاً عمر كم­تري دارند

اعتبار كارخانه­  لنت سازي و تكنولوژي به كار رفته در ساخت لنت ترمز

به طور كلّي، هرچقدر اعتبار يك كارخانه ­ي توليد لنت بيشتر باشد متعاقباً قيمت لنت­ ترمز­ توليدي آن كارخانه نيز بيشتر خواهد بود. اين كارخانه­‌ها به دليل استفاده كردن از تكنولوژي­هاي پيشرفته براي ساخت لنت ترمز معمولاً لنت­هاي گران قيمت­تري را توليد مي­كنند. بالا بودن قيمت لنت ترمز­ توليد شده توسّط اين كارخانه ­ها بي دليل نمي­باشد زيرا كه اين لنت­ها معمولاً كيفيّت بسيار بالا­تري نسبت به ساير لنت­ها دارا مي­باشند و به همين دليل، صاحبان خودرو نياز به تعويض زود هنگام لنت­هاي خودرو ندارند و با يك بار استفاده از لنت­هاي توليدي اين كارخانه گاهي تا ??? برابر حالت عادّي از اين لنت­ها استفاده مي­كنند. به طور كلّي، ميانگين عمر لنت­هاي خودرو در حدود ????? كيلومتر است و معمولاً بعد از طي شدن اين مسافت لنت­هاي خودرو ديگر كيفيّت و كارايي لازم را نخواهند داشت.

 

جزوه فصل دوم رياضي نهم -مرجع كنكور ايران

۳۴ بازديد
&


  • [unable to retrieve full-text content]

 

 براي توضيحات بيشتر و دانلود بر روي عنوان زير كليك كنيد

جزوه فصل دوم رياضي نهم -مرجع كنكور ايران