انواع دوربين مدار بسته از نظر ظاهر

۲۱ بازديد

انواع دوربين مدار بسته از نظر ظاهر

 

 

امروزه سيستمهاي دوربين مدار بسته رواج چشم گيري داشته و به غير از اماكني كه در آنها كسب و كار وجود دارد پاي سيستم هاي دوربين مداربسته به اماكن مسكوني نيز كشيده شده. حال جدا از اينكه علت اين موضوع چيست و آيا اين موضوع خوب است يا بد ما قصد داريم انواع دوربين مدار بسته را در اين مطلب مفصل تشريح كنيم.

تقسيم بندي دوربين مدار بسته به لحاظ ظاهري به شرح زير مي باشد

دوربين مداربسته بولت

در گام اول معرفي انواع دوربين مداربسته، مدل بولت را بررسي مي كنيم. دوربين مدار بسته بولت در اصطلاح انگليسي Bullet كه ظاهري مانند لوله تفنگ دارد. در اين نوع دوربين، ال اي دي ديد در شب، لنز، سنسور و مدار دوربين پشت هم قرار گرفته و ساختار اين دوربين مدار بسته را تشكيل مي دهد.

 

دوربين بولت

دوربين بولت قابليت نصب بر روي ديوار وسقف را دارد و به علت اينكه اكثر اين دوربين ها با قابليت ضد آب و خاك ساخته شده اند از آنها مي توان براي فضاهاي خارجي و محوطه هايي كه سقف ندارند نيز استفاده نمود. معمولا دوربين مداربسته بولت قابليت گردش ندارند.

اين نوع دوربين ها از همان ابتدا داراي ديد در شب بودند اما ميزان آن با توجه به نوع LED و قدرت آن با يكديگر تفاوت داشتند. هر چقدر ديد در شب بيشتر و بهتر بخواهيم بايد كيس لوله اي اين دوربين هاي بولت بزرگتر باشد تا تعداد ال اي دي بيشتري در آن قرار بگيرد.

اجزاي تشكيل دهنده دوربين مدار بسته بولت:

 

  1. بدنه اصلي(فلزي يا پلاستيكي)
  2. شيشه محافظ جلو
  3. ال اي دي مادون قرمز
  4. لنز ثابت يا متغير دوربين
  5. كيت IR-CUT FILTER
  6. سنسور تصوير
  7. پايه عقب دوربين
  8. كابل خروجي (تصوير وتغذيه)

 

هايك ويژن      تي وي تي

دوربين مدار بسته دام

در معرفي انواع دوربين مدار بسته به دوربين مداربسته دام مي رسيم. اين دوربين با ظاهر گنبدي يا نيم دايره طراحي شده اند و بيشترين استفاده را در پوشش سيستم هاي نظارتي جهان بازي مي كند. شكل نيم دايره اي دوربين ايجاب مي كند كه دوربين تنها به سقف نصب گردد كه در اكثر اماكن نيز به همين گونه مي باشد. اما با اضافه كردن پايه براي دوربين دام مي توان آن را بر روي ديوار نيز نصب نمود.

دوربين دام

دوربين هاي دام نقاط قوت و ضعفي دارد كه مي بايست بر اساس مكان بهترين انتخاب را انجام داد. به طور مثال از مزيت هاي بزرگ اين دوربين مشخص نبودن مكان لنز آنهاست تا كسي نتواند با توجه به زاويه نگاه دوربين محل تصوير برداري آن را تشخيص دهد. ديگر مزيت آن قيمت پايين تر به نسبت دوربين بولت و ظاهر زيباتر آن است تا راحت تر با محيط همگام شود.

نقاط ضعف و قدرت دوربين دام

اما از نقاط ضعف دوربين دام بگوييم كه بزرگترين آن عدم امكان نصب مستقيم بر روي ديوار است و ديد در شب كم آن امكان نصب در فضاي باز را فراهم نمي كند. حتي برخي از دوربين هاي مدار بسته دام به علت شيشه ي محفظ نيم دايره، مناسب نصب در پاركينگ نيستند، زيرا با تابش نور چراغ خودرو كاملا ديد خود را از دست مي دهند.

اكثر دوربين هاي مداربسته دام قابليت ضد آب و خاك ندارند اما شركت هاي زيادي وجود دارند كه اين دوربين ها را با قابليت ضد آب و خاك و حتي ضد ضربه و شوك توليد مي كنند. اين دوربين ها آنقدر تنوع دارند كه برخي آز آن ها در اتوبان ها براي نظارت خودروها استفاده مي شود. بايد توجه داشت كه دوربين هاي استفاده شده در بزرگراه ها بايد هم از لحاظ نفوذ آب وخاك بسيار مقاوم باشند و هم ديد بسيار با كيفيتي را دارا باشند.

به مانند دوربين مدار بسته بولت، دوربين دام نيز قابليت استفاده از سنسورها لنزهاي متعددي را دارند. از سنسور هاي TVL آنالوگ گرفته تا سنسورهاي تصوير مگا پيكسلي و از لنز هاي ثابت تا لنز هاي متغير در اين محصولات ديده مي شود.

 

اجزاي تشكيل دهنده دوربين دام:

  1. روكش شيشه اي دوربين دام
  2. LED مادون قرمز
  3. لنز ثابت با متغير دوربين مدار بسته
  4. كيت فيلتر IR-CUT
  5. سنسور تصوير
  6. بدنه به همراه پايه
  7. كابل تصوير و تغذيه دوربين

دوربين مداربسته گردان يا PTZ

در گام بعدي معرفي انواع دوربين مدار بسته به دوربين PTZ ميرسيم، شايد در نگاه اول شما اين دوربين را با يك دوربين دام اشتباه بگيريد، اين دوربين نيز به مانند دوربين دام به صورت نيم دايره مي باشد كه بر روي يك پايه گردان 360 درجه اي سوار شده است. اين دوربين ها بجز پايه گردان از يك لنز متغير نيز بهره مي برند كه قابليت زوم اپتيكال وديجيتال را روي تصوير به صورت آنلاين فراهم مي سازد. در مورد بزرگنمايي يا زوم اين نكته بايد ذكر شود كه زوم اپتيكال هيچ افت كيفيتي را روي تصوير ايجاد نمي كند.

نصب دوربين مداربسته

 

 

دوربين مداربسته گردان

دوربين مداربسته كردان براي اماكني مناسب است كه يك اپراتور دوربين ها را كنترل مي كند و با اين دوربين قادر است تمام محيط محوطه را پوشش دهد. همچنين اپراتور مي تواند به اين دوربين برنامه دهد تا يك مسير را طي كند و در چند نقطه در اين مسير متوقف شود و زوم نمايد و دوباره ادامه مسير خود را طي نمايد.

راهنماهاي خريد محصولات

راهنماي خريد دوربين مدار بسته

دوربين PTZ بسيار مناسب و مورد علاقه پليس و راهنمايي و رانندگي مي باشد. چون با اين دوربين مدار بسته مي توان كنترل ترافيكي مفيدي را داشت. اين دوربين مي تواند به هر سو بچرخد و روي هر نقطه اي زوم نمايد.

دوربين مداربسته صنعتي يا باكس

اين نوع دوربين مدار بسته در گذشته به علت پايين بودن كيفيت دوربين ها استفاده بيشتري داشت اما اكنون با پيشرفت تكنولوژي و چند برابر شدن كيفيت دوربين مداربسته فروش بسيار كمي را دارا هستند. دوربين مدار بسته صنعتي براي اماكني كه نياز به تصوير شفاف و يا زوم قوي بودند، استفاده مي شود.

دوربين باكس

از جمله ويژگي مهم دوربين صنعتي استفاده از لنز هاي مختلف در آن است. اين دوربين ها در پك توليد شده فاقد لنز مي باشند و مي توان بر اساس نياز لنز ثابت يا متغير تهيه كرد. اما نقطعه ضعف دوربين هاي باكس در نداشتن ديد در شب است كه حتما مي بايست در محيط نور، هر چند كم وجود داشته باشد.

ساختار اين محصول نيز به مانند دوربين مداربسته بولت مي باشد با اين تفاوت كه لنز آن بايد به صورت مجزا خريداري شود و فاقد Led ديد در شب ميباشد.

دوربين مدار بسته مينياتوري

يك مدل از انواع دوربين مدار بسته از نوع مينياتوري است. همانطور كه از نامش پيداست دوربين مداربسته مينياتوري به نسبت ساير دوربين ها اندازه بسيار كوچكتري دارد و براي پايش نامحسوس استفاده ويژه اي دارد. لنز، سنسور و چيپ تغذيه داخل يك كاور كوچك تعبه شده تا بتوان آن را در هر جايي كار گذاشت.

نكته جالب دوربين هاي مينياتوري لنز آنهاست كه هم مي تواند ظاهر ساده اي داشته باشد و هم به اندازه سر سوزن كوچك باشد و يا به شكل يك پيچ چهار سو باشد. بسياري از دوربين هاي مداربسته مينياتوري ديد در شب ندارند اما برخي از آن ها به چند عدد LED ديد در شب تجهيز شده اند كه قادرند درتاريكي چند متري از اطراف خود را پوشش دهند كه اصلا نور دهي مناسبي ندارند.

 

مدلهاي دوربين مدار بسته مينياتوري

دوربين هاي مينياتوري نيز به مانند ساير دوربين ها به يك منبع تغذيه 12 ولت با جريان مستقيم نياز دارند تا هميشه روشن بمانند. در مدل هاي دوربين وايرلس مينياتوري از يك باتري جهت ذخيره برق چند ساعته نيز استفاده شده است.